مدیرکل انتقال خون فارس با بیان اینکه نسبت به سال گذشته ۵.۵ درصد میزان اهدای بار اولی‌ها کاهش داشته است، گفت: در حال حاضر ذخیره فرآورده‌های خونی در فارس مطلوب و آبی است، اما در عین حال در گروه خونی O منفی نیازمند مراجعه مردم هستیم.
کد خبر: ۱۱۰۹۸۴۹
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۵ 12 June 2023

تابناک فارس به نقل از تسنیم: مجید اکبرزاده ظهر امروز در نشست خبری به مناسبت روز جهانی اهداکنندگان (24 خردادماه)، اظهار داشت: انسان‌های نوعدوست زیادی هستند که با اهدای خون خود، جان و زندگی بسیاری از افراد را زنده می‌کنند و به تداوم تپش قلب‌ها و رویش شکوفه‌های امید کمک می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه کشور ایران جزو 10 کشور برتر و در خاورمیانه در اهدای خون داوطلبانه رتبه نخست را به خود اختصاص داده است، گفت: دستیابی به این جایگاه حاصل تلاش کارشناسان در کیفیت بخشی در عرصه تولید فرآورده‌های خونی است چرا که 100 درصد نیاز خونی کشور، به صورت داوطلبانه تامین می‌شود.

اکبرزاده در ادامه با بیان اینکه در 96 درصد کشور‌های تحت پوشش سازمان بهداشت جهانی (WHO) داوطلبان نیاز خوبی را تامین می‌کنند، افزود: پایگاه انتقال خون حق شناس در استان فارس و شهر شیراز در سال 1356 بعنوان دومین پایگاه انتقال خون استان فارس رسما فعالیت خود را آغاز کرد و این پایگاه در هشت سال جنگ تحمیلی با تامین 15 درصد نیاز خون کشور، نقش مطلوبی در تامین فرآورده‌های خونی داشته است.

وی با اشاره به اینکه در زمان جنگ 50 درصد از اهداکنندگان خون بانوان بودند و در حال حاضر اهدای خون بانوان در کشور 5.7 دهم درصد است، بیان کرد: این موضوع نشان دهنده این است تا فرهنگ ترویج اهدای خون را در کشورمان ایجاد کنیم که بانوان با استفاده صحیح و به موقع از آهن و فولیک اسید، نسبت به اهدای خون بدون هیچ دغدغه‌ای اقدام کنند.

مدیرکل انتقال خون استان فارس در ادامه انتقال خون را ارگانی حیاتی دانست و گفت: استان فارس به خاطر دارا بودن دانشگاه‌های علوم پزشکی متعدد و پزشکان متخصص، قطب پزشکی جنوب کشور محسوب می‌شود به همین خاطر تعداد بیماران مراجعه کننده و نیازمند به فرآورده‌های خونی بالا است، از طرف دیگر دربحث توریست درمانی شهر شیراز یک مرکز مهم و شناخته شده است، لذا تمام این موارد نشان دهنده جایگاه مهم انتقال خون و لزوم گسترش خدمات با توجه به افزایش نیاز‌هاست.

اکبرزاده بیان کرد: با توجه به جایگاه شیراز در زمینه پزشکی و درمانی شیراز و اینکه 28 درصد مراجعه کنندگان به مراکز درمانی فارس از سایر استان‌های کشور و بخشی نیز ساکنان کشور‌های همسایه هستند، این به عنوان بزرگترین پایگاه کشوری از لحاظ فرآورده گیری خون شناخته شده است.

وی با اشاره به اینکه فارس، استان معین و تامین‌کننده فرآورده‌های خونی استان‌های جنوب کشور است، گفت: خون و فرآورده‌های خونی جزو لاینفک زنجیره اصلی درمان است و برای بیماران تالاسمی، سرطانی، بیماران خاص از جمله هموفیلی، مادران باردار با بارداری پرخطر و مصدومان تصادفات استفاده می‌شود.

اکبرزاده با یادآوری اینکه متناسب با افزایش تخت‌های درمانی نتوانسته‌ایم زیرساخت‌ها، تجهیزات و نیروی انسانی انتقال خون را در فارس ارتقاء دهیم، گفت: علی‌رغم تلاش شبانه روزی همکاران همچنان شاهد پرداخت نشدن کارانه مانند سیستم بهداشت ودرمان، به روز نشدن استحکامات ساختمانی و تجیهزاتی هستیم.

وی ادمه داد: زمانی به اهمیت انتقال خون پی برده می‌شود که نیاز به خون و فرآوده‌های خونی احساس شود. در حادثه تروریستی حرم شاهچراغ (ع) تمام نیاز بیمارستان‌ها به خون و فرآورده‌های خونی در همان شب حادثه تامین شد.

مدیرکل انتقال خون فارس با بیان اینکه استان فارس از منظر نیروی انسانی و اعتبارات شرایط خوبی را ندارد، از مسئولان استانی خواست تا توجه ویژه‌ای نسبت به این موضوع داشته باشند.

وی همچنین با توجه به محدودیت‌های کشور و عقب ماندگی در به روز رسانی تجهیزات بر لزوم حمایت خیرین از انتقال خون تاکید کرد و گفت: بودجه‌های دولتی پاسخگوی نیاز‌های ما در زمینه تهیه تجهیزات تخصصی نیست.

اکبرزاده با بیان اینکه فارس با تولید 8 درصد نیاز خونی و فرآورده‌های خونی دومین استان کشور در این زمینه محسوب می‌شود، عنوان کرد: خون و فرآورده‌های خونی همانند دارو و سایر اقلام پزشکی نیست که تولید و نگهداری کنیم. مثلا پلاکت تا سه روز و خون 30 تا 45 روز قابل استفاده است و لذا نیاز به مراجعه مستمر مردمی داریم. البته در هوای گرم مراجعات کمتر می‌شود که نیاز به اطلاع رسانی دقیق برای تولید روزانه خون و فرآورده‌های خونی داریم.

وی اضافه کرد: دو پایگاه نمازی و قوامی روز‌های شنبه تا چهارشنبه از ساعت ٨ صبح تا 20:30 و روز پنج شنبه 8 تا 19:45 پذیرای اهدا کنندگان هستند. در روز‌های تعطیل نیز پایگاه قوامی از ساعت 8 صبح تا 19:45 بعدازظهر پذیرای اهدا کنندگان است.

مدیرکل انتقال خون فارس خاطرنشان کرد: در غرب و شمالغرب شیراز نیز پایگاه سیدالشهدا 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، اما به دلیل عدم تامین اعتبار بهره برداری نشده بود که با کمک خیرین و استاندار و مقامات محلی امید است این پایگاه راه‌اندازی شود. همچنین از ساعت ١5 تا 20 بعدازظهر کانکس اهدای خون برای دسترسی بهتر این مناطق پذیرای اهدا کنندگان است.

وی با اشاره به اینکه قدمت برخی از ساختمان‌های انتقال خون در شهرستان‌های آباده و فسا را به بیش از 25 سال اعلام کرد و گفت: این مراکز نیازمند بازسازی هستند. در شهرستان فیروزآباد نیز ساخت پایگاه آغاز شده و در شهر‌ستان‌های آباده و کازرون هم پیگیر زمین هستیم؛ خوشبختانه در فسا زمین تامین شده و کار در مرحله قرارداد است.

مدیرکل انتقال خون فارس با بیان اینکه نسبت به سال گذشته 5.5 درصد میزان اهدای بار اولی‌ها کاهش داشته است، گفت: در حال حاضر ذخیره فرآورده‌های خونی در فارس مطلوب و آبی است، اما در عین حال در گروه خونی O منفی نیازمند مراجعه مردم هستیم.

اکبرزاده با بیان اینکه امسال، از 52 هزار و 280 نفر مراجعه کننده در فارس، 38 هزار نفر موفق به اهدای خون شده‌اند که 1683 از آنان بانوان بوده‌اند و 4177 نفر نیز برای بار اول خون اهدا کرده‌اند.

انتهای پیام/424/.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار